Przegląd prywatności

Chcąc udogodnić Ci korzystanie z naszej strony, wykorzystujemy pliki cookie, które są umieszczane na Twoim komputerze, telefonie komórkowym lub tablecie. Pliki te pomagają nam zrozumieć Twoje potrzeby i dzięki temu doskonalić funkcjonalności naszej witryny. Są one także wykorzystywane do dostarczania spersonalizowanych treści i reklam. Część z plików jest niezbędna do prawidłowego działania serwisu i jego funkcjonalności. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie plików cookie, możesz łatwo zarządzać swoimi uprawnieniami, np. we własnej przeglądarce internetowej lub po wybraniu opcji Zarządzaj cookie. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Zmiany klimatyczne i wywołane nimi dyrektywy unijne a takżę ciągły rozwój pojazdów hybyrdowych i elektrycznych popychają producentów części i akcesoriów samochodowych do wprowadzania nowych i ulepszania aktualnych produktów i procesów produkcji. Poniższy artykuł autorstwa Technical Managera firmy Motul Pana Piotra Pyrki uchyla rąbka nt. działań firmy Motul na tym polu. 

 

Serwisowanie pojazdów hybrydowych – Motul NGEN HYBRID, DHT e-ATF, e-Auto Cool.

Żyjemy w czasach i miejscu, w których dbanie o środowisko naturalne stało się nie tyle chęcią ochrony życia, ale koniecznością. Metody do osiągnięcia tego celu są różne. Dla miłośników motoryzacji rok 2035 niesie z sobą wiele emocji, bo zaprzestanie sprzedaży samochodów spalinowych to nie dość, że koniec pewnej epoki, ale także pytanie co dalej. Już dziś żyjemy w czasach, gdzie drastycznie zaostrzono wymagania dotyczące układu spalin i zmieniono procedurę badawczą, która ma zbliżyć warunki testowe do rzeczywistości. Elektromobilność z pewnością kiedyś nas czeka, ale patrząc realnie na infrastrukturę i technologie magazynowania energii w skali globalnej i technologię lekkich akumulatorów do pojazdów elektrycznych, stanie się to zapewne dopiero za kilkanaście, jak nie za kilkadziesiąt lat. Do tego czasu musimy dbać o to, aby tradycyjna technologia pojazdów spalinowych była coraz mniej szkodliwa dla środowiska. Okazuje się, że osiąganie coraz bardziej restrykcyjnych norm emisji spalin jest niemożliwe, bez udziału zaawansowanych środków smarnych. Standardowe testy wykonywane będą w warunkach rzeczywistych, aby rozbieżności w emisji CO2 i zużycia paliwa pomiędzy danymi katalogowymi nie różniły się od tych prawdziwych. Obecne testy emisji spalin RDE (Real Driving Emissions) oraz WLTP (World Harmonized Light Duty Test Procedure) zastąpiły dotychczasową procedurę NEDC. Podstawowa różnica to znacząco niższa emisja CO2: 95 g CO2/ km. Aby przełożyć to na życie codzienne to ekwiwalent zużycia paliwa na poziomie 3 – 3,5 L/100km. Poza limitem ilości spalin w dalszym ciągu zaostrzany będzie skład spalin. Aby spełnić te wymagania skupiono się na znacząco niższym tarciu w układach napędowych. Szuka się oszczędności zarówno w samych konstrukcjach jak i w znacząco niższej lepkości kinematycznej stosowanych środków smarnych.  Już obecnie stosuje się nowe technologie powłok powierzchniowych, np. DLC – Diamond-like Carbon i inne. Oczywistym jest zatem, że do produkcji olejów będą używane nowe pakiety jakościowe.

Już dzisiaj wiadomo, że coraz powszechniej stosowane będą ultra niskie klasy lepkości. Dziś używane klasy SAE 0W-20, 0W-16 będą powoli zastępowane klasami 0W-12 i 0W-8. Określono już także wymagania dla klasy 0W-4.

Kolejnymi metodami do osiągnięcia wymagań EURO jest hybrydyzacja i wszelkiego rodzaju układy: Micro-, Mild-, Plug-In-, Full-hybrid. Niektórzy z producentów już są gotowi i od lat oferują podobne samochody, inni usilnie pracują nad tym. Kolejni idą dalej i obiecują pojazdy elektryczne.

Przy stosowaniu klasycznych silników spalinowych pomaga niższa masa, przekładnie automatyczne AT - klasyczne, DCT - dwusprzęgłowe, CVT - o ciągle zmiennym przełożeniu. Stosowanie ich pomaga pracować silnikowi spalinowemu w zakresie prędkości obrotowej odpowiadającej wysokim sprawnościom silnika a tym samym niskim zużyciu paliwa czyli niskiej emisji. Kolejna metoda to downsizing. Mniejsze silniki (2-, 3-cylindrowe) generują niższe straty tarcia i w niektórych warunkach jazdy pozwalają pracować w wyższej sprawności. Osiąganie wyższej sprawności silnika pomaga BI-Turbodoładowanie (HP/ LP). Stosuje się obecnie podwójne doładowanie, aby podnieść sprawność CC.

Wszystkie te metody, zblokowane hybrydowe układy napędowe, rekuperacja energii podczas hamowania, downsizing pozwalają osiągnąć efekt synergii i podnieść sprawność układów napędowych nawet o 30%.

Sprzedaż samochodów hybrydowych i hybrydowych plug-in w ostatnich latach gwałtownie wzrosła. Technologia hybrydowa wymaga specyficznych produktów. Najlepszym przykładem jest wprowadzona już w 2016 roku rodzina olejów Motul Hybrid.

Dziś czas na kolejny krok. Motul wprowadza właśnie na rynek koleją generację produktów do pojazdów hybrydowych – Motul NGEN Hybrid. Celem jest spełnienie coraz bardziej rygorystycznych wymagań producentów silników jak i dbałość o środowisko i zminimalizowanie negatywnych skutków procesu produkcji oleju na środowisko.

W tym celu do produkcji olejów NGEN Hybrid używamy jednych z najbardziej zaawansowanych baz olejowych. To technologia syntetycznych olejów bazowych nazywana Organic Base użyta w Motul po raz pierwszy w 2017 roku w wyczynowym motocyklowym oleju 300V² 10W50. Nowe komponenty organiczne używane do reakcji syntezy chemicznej, podczas której powstają te oleje bazowe pozwalają na zminimalizowanie wpływu na środowisko naturalne. W obecnie prowadzonej reakcji estryfikacji emisja CO2 w trakcie procesu produkcji została zmniejszona o 18%.

Dodatkowym atutem zmniejszającym negatywny wpływ na środowisko są opakowania, które w 50% są produkowane z plastiku recyklingowanego.

Dostępne są one w pięciu lepkościach – 0W-30, 0W-20, 0W-16, 0W-12 oraz 0W-8. Wszystkie produkty pozwalają osiągnąć niezwykłą oszczędność paliwa. Gwarantują doskonały zimny rozruch i pracę silnika w niskich temperaturach, niskie zużycie oleju przy jednoczesnym zachowaniu czystości silnika oraz trwałości oleju i silnika. Skład chemiczny pakietu dodatków znacząco zmniejsza szkodliwe zjawisko LSPI występujące w nowoczesnych silnikach spalinowych. Oleje serii NGEN Hybrid są kompatybilne z katalizatorami i układami filtracji. Olej NGEN Hybrid 0W-20 oraz 0W-16 jest atestowany zgodnie z API SP-RC (Resource Conserving) oraz ILSAC GF-6A.

Pojazdy o napędzie hybrydowym to jedno z rozwiązań do zmniejszenia emisji spalin i szacujemy, że ten segment pojazdów rozwinie się szybko, zatem poza olejami silnikowymi opracowaliśmy kolejne produkty. Są to olej do automatycznych układów przeniesienia napędu w pojazdach hybrydowych – Motul DHT e-ATF i płyn chłodniczy Motul e-AUTO COOL, specjalnie opracowane ze szczególnym uwzględnieniem najniższych oporów ruchu, niespotykanie niskej przewodności elektrycznej oraz zabezpieczenia przed korozją. Niskie przewodnictwo elektryczne to kluczowy parametr odróżniający oleje przekładniowe tradycyjne od naszego nowego pomysłu. W układach chłodzenia japońskich układów chłodniczych wymagane są z kolei specyficzne paremetry przeciwkorozyjne, ze względu na przewodnictwo elektryczne oraz koniecznośc chłodzenia baterii o wysokim napięciu, silników elektrycznych oraz inwertera i układów sterujących. Nowy płyn Motul e-AUTO COOL do układów chłodzenia pojazdów hybrydowych to także hybryda – składająca się z dodatków fosforowych i kwasów organicznych nazywana P-OAT w celu zapobiegania powstawaniu osadów kondukcyjnych i ochrony powierzchni chłodzonych elementów.

Podobnie jak producenci pojazdów i silników Motul jako producent olejów silnikowych stawia na coraz bardziej przyjazne środowisku produkty i metody produkcji.